- کمال احمدآلی:
- کارشناس عالی آموزش های فنی و حرفه ای
- استراتژیست و تحلیلگر کارآفرینی مهارتی
براساس این نظامنامه، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری پیام آوران اقتصاد به نقل از ایسنا،در این نظامنامه آمده است: دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه دارد با سرمایهگذاری و برنامهریزی مناسب، امکانات اجرای نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی شامل آموزشهای رسمی و غیررسمی برخوردار از کیفیت و متناسب با نیاز حال و آینده بازار کار استانی، ملی و بینالمللی (با تأکید بر کشورهای منطقه) را در تمامی سطوح شایستگی عالی بر اساس مأموریتها و راهبردهای سند دانشگاه اسلامی و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی فراهم کند. همچنین نظام آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی مجموعهای از زیر نظامها و قوانین و مقررات آموزشی در چهارچوب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی است که بر اساس رویکردهای موضوع این نظامنامه شامل انواع آموزشهای «رسمی و غیررسمی» فنی، حرفهای و مهارتی به شیوههای «حضوری، نیمهحضوری و مجازی» در سطوح «استانی، ملی، منطقهای و بینالمللی» میشود.
- با بررسی کارشناسی مفاد نظام نامه مذکوربه نظر می رسد کارشناسان و سیاستگذاران دانشگاه آزاد اسلامی در تهیه و تدوین نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد» با کپی برداری از سیاست ها، ماموریت و وظایف قانونی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور وارد حیطه آموزش های مهارتی غیر رسمی شده و برای تایید نظام نامه ، به اسناد بالا دستی ازجمله: قانون نظام جامع آموزش و تربيت فني، حرفه اي و مهارتي، شورای عالی وآ یین نامه اجرایی قانون نظام جامع آموزش و تربيت فني، حرفه اي و مهارتي …..اشاره نموده اند اما ظاهرا فراموش کرده اند که درهمین اسنادی که رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی به آن استناد کرده است به صراحت به مرجع و متولی آموزش های غیر رسمی یعنی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در بند ۹ ماده ۲ وآموزش های رسمی دانشگاه آزاد اسلامي در بند۸ ماده ۲ قانون نظام جامع آموزش و تربيت فني، حرفه اي و مهارتي مصوب ۱۳۹۶,۰۸,۲۴اشاره دارد :
- ماده ۲– اصطلاحات به كار رفته در اين قانون داراي معاني مشروح زير مي باشند:
- بند۸ :آموزش و تربيت فني و حرفه اي و مهارتي رسمي: آموزشي است كه جهت كسب شايستگي هاي حرفه اي و شغلي از دوره متوسطه نظام آموزشي و بالاتر توسط وزارت آموزش و پرورش و مؤسسات آموزش عالي از قبيل دانشگاه فني و حرفه اي، دانشگاه جامع علمي كاربردي و دانشگاه آزاد اسلامي ارائه و به أخذ مدرك تحصيلي و حرفه اي مربوط منجر مي شود. اتمام موفقيت آميز هر سطح به همراه تجارب واقعي دنياي كار مجوز ورود به سطح بعدي آموزش ها است.
- بند۹ – آموزش و تربيت فني و حرفه اي و مهارتي غيررسمي: آموزشي است كه در خارج از نظام آموزشي رسمي طبق برنامه اي مشخص ارائه و به أخذ گواهينامه شايستگي و صلاحيت شغلي مي انجامد. اين آموزش ها توسط سازمان آموزش فني و حرفه اي، دستگاههاي اجرائي و بنگاههاي اقتصادي ارائه مي شود.
- ضمناً باطرح این سئوال از دانشگاه آزاد اسلامي :
با عنایت به مفاد (ماده ۳ و ماده ۵ ) شوراي عالي آموزش و تربيت فني، حرفه اي و مهارتي، آیا نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد» در دبیرخانه طرح وبه تایید اعضای شورای عالی….رسیده است؟
- درخاتمه پیشنهاد می نماید دانشگاه آزاد اسلامی به جای ورود به حوزه آموزش های مهارتی (غیر رسمی) که دارای مرجعیت و متولی تخصصی با بیش از نیم قرن تجربه (سازمان آموزش فنی و حرفه ای ) در کشوررادارد شود به ماموریت اصلی خود پرداخته و با توجه به تحولات فناوری و منابع انسانی و تاثیر گذاری آنها بر توسعه اقتصادی و اجتماعی ،….کشور، عهدهدار مسئولیتهای جدید کارآفرینی (تمرکز برایفای نقش خود وارتقای به جایگاه دانشگاههای نسل سوم ) شود، زیرا این نوع تحول (آسیبشناسی وضع موجود و شناسایی نقاط ضعف خود در تعامل و مشارکت در حل مسائل جامعه و صنعت، و مساله اشتغال دانشآموختگان ) درمسیر ارتقای دانشگاه آزاد اسلامی ضروری است.